NL
Mijmeren, peinzen, dagdromen, malen,… duizend gedachten in mijn hoofd. Elke dag opnieuw. Allemaal krijgen ze een plaats. Sommige blijven hangen, andere vervliegen.
'Painting memories’ verbeeldt eigen herinneringen aan geuren, kleuren, smaken en emoties. De werken nodigen uit tot reflectie over hoe we ons verleden opslaan in beeldfragmenten en opnieuw kunnen beleven. Herinneringen die getriggerd worden door kleine, soms banale prikkels.
Het proces is toonaangevend voor dit werk. Digitale schetsen en collages worden door middel van drukwerk op papier, met medium op canvas overgebracht. Na het verwijderen van alle papier blijft de inkt als residu achter op het canvas, waarbij een grid en leemtes ontstaan wanneer de inkt onvoldoende vasthecht aan het canvas. De imperfecties van het drukwerk, refereren naar een vage herinnering, de gaten in ons geheugen. Ze worden ingevuld met aannames in acrylverf, of blijven als witruimte in het schilderij aanwezig. Details zijn afwezig in de herinneringen en maken plaats voor geschilderde kleurvlakken, geabstraheerde en gefragmenteerde vormen en fauvistisch kleurgebruik.
Pieter De Volder (1984) is een hedendaagse schilder die zich visueel onderscheidt door kleurgebruik en experiment met verschillende technieken. Met opleidingen in verschillende artistieke richtingen – beeldende vorming, architectuur, stedenbouw, meubelontwerp, schilderkunst, grafiekkunst – aan Sint-Lucas Gent & Brussel, SASK Deinze, Knst Hasselt.
Pieter De Volder woont en werkt in Hasselt, België.
Painting Memories
ENG
Musing, pondering, daydreaming, grinding,...
a thousand thoughts in my head. Every day again. They all get a place. Some linger, others fade away.
'Painting memories' depicts own memories of smells, colours, tastes and emotions. The works invite reflection on how we store our past in image fragments and can relive it again. Memories
triggered by small, sometimes banal stimuli.
The process is leading for this work. Digital sketches and collages are transferred to paper with medium on canvas through printing. After removing all the paper, the ink remains as a residue on the canvas, creating a grid and voids when the ink does not sufficiently adhere to the canvas. The imperfections of the print, refer to a vague memory, the gaps in our memory. They are filled in with assumptions in acrylic paint, or remain as white space in the painting. Details are absent from memories, giving way to painted areas of colour, abstracted and fragmented forms and fauvistic use of colour.
Pieter De Volder (1984) is a contemporary painter who distinguishes himself visually through his use of colour and experimentation with different techniques. With courses in various artistic directions - visual education, architecture, urban planning, furniture design, painting, graphic art - at Sint-Lucas Ghent & Brussels, SASK Deinze, Knst Hasselt.
Pieter De Volder resides and works in Hasselt, Belgium.
EXPO
2025, 2 september – 15 oktober
"Overzichtsexpo knst.beeld", knst Hasselt (groep)2025 , TBA
"Pieter De Volder, Uitgelicht", knst Hasselt
(solo)2025, juni
"Verloren (in) herinneringen", CCHA Hasselt
(9 werken, groep)2024, maart
"Losing Focus, ReCore Hasselt
(groep)2019, juni
"Model", knst Hasselt
(7 werken, groep)2019, april
"Hasselt in beeld", knst Hasselt
(groep)
© 2025 Pieter De Volder. All rights reserved.